Ett träningsinlägg

2012-11-15 @ 20:39:00
 
Ja detta är ett träninginlägg så som många andra. Jag skriver detta för er, men även för min egen skull.
Trots att jag rabblade upp alla ursäkter jag kunde komma på för mig själv, så tog jag mig själv i kragen, efter många om och men ut på en löprunda. Bara det var ett stort steg. Varje dag denna veckan har jag sagt "idag ska jag fan ut och springa" "nu måste jag komma igång med träningen", och ja hur har det slutat? i soffan, sovandes eller med en bit mat och ett bra tv program. Men inte idag,! Är det okej om jag erkänner att jag är en aning stolt över mig själv? Det var bara 3,2 km, men det är ju i alla fall något! Efter ett uppehåll på väldigt många dagar har jag nu tränat. Nu är frågan, hur ska jag fortsätta komma ut och träna. För hur motiverad blir man till att gå ut och springa en runda i detta räliga höstväder, så nu gäller det att finna inspiration. Därav detta fin fina collage med bilder från weheartit, och jag tog mig friheten att lägga in en bild på mig själv, liksom varför är det aldrig någon som lägger in sig själv i ett inspirationscollage? jag menar alla startar vi ju någonstans? och det är ju faktiskt dig det handlar om?
Det är kost och tränings bilder som inspirerar mig, samt recept på nyttiga måltider/snacks. Jag vet själv att jag har en bra kost och att det är träningen som behöver förbättras. Det finns ingen easy way out, det krävs arbete.
Kost
För mig är rätt kost inte att utesluta allt onyttigt, jag anser att man kan äta allt, men i lagom mängder. I veckorna försöker jag hålla mig till att vara nyttig och undvika sötsaker, och det är inte så värst svårt, då jag är uppväxt i en familj där vi endast äter sötsaker på helgerna. Om jag skulle känna av sötsuget så dämpar jag det med te, tuggummi, nötter, gojjibär eller kaffe latte. Och ibland mörkt choklad, som är bland det godaste jag vet.Jag vet att det är choklad, men det är nyttigare än vanligt godis. Hittar man de här sakerna som man kan ersätta de söta med så blir det enklare att minska sötsuget och till sist bli av med det helt. Det tar tre veckor, det är vad jag har fått erfara, efter två år med godis löfte så är jag säker på min sak. De tre första veckorna är jobbiga, men sen känner man inte några som helst behov av de där söta. Jag börjar nästan alltid min dag med en tallrik med hemmagjord müsli med nötter, gojjibär och mjölk, vilket jag kan stå mig på i flera timmar. Jag tycker att frukost är det godaste och det viktigaste målet. Det är roligt att vara nyttig!
 
Träning/ Min träning
Om man hittar någon att träna med så blir det enklare att bli motiverad och träningen blir även mycket roligare. Jag själv tränar med pappa, mamma och min vän Moa. Jag springer med pappa och sen blir det långa powerwalk rundor med Moa och mamma. Något annat man kan finna motivering i är träningsbloggar!
Jag tycker att det är viktigt att variera träningen, och det är jag dålig på. När jag väl tränar så blir det löpning. Förut hade jag zumba, fotboll, powerwalk, löpning och styrketräning. Jag vill hitta tillbaka till det, så till våren tänker jag köpa mig ett medlemskort på ett ställe där det finns flera olika pass man kan gå på, box, löpning, zumba, vattengympa, styrkepass mm. Jag längtar!
Jag är duktig på att köra styrketräning, försöker göra det fyra dagar i veckan, och då har jag några övningar som jag har valt ut.
 
Tänk på att det inte går att börja med att springa en mil om du aldrig har tränat förut, det är inte bra för kroppen, och det är inget som kommer att hålla i längden, det är bättre att börja försiktigt och sedan öka när du känner att du klarar av det.
 
Saker som gör träningen roligare och gör det enklare att komma igång! i punktform.
- En riktigt bra spelista, mixa ihop en spelista med massa bra snabba låtar.
- Snygga träningskläder, jag älskar glada färger. Så jag ska investera i färgglada träningskläder.
-  Hitta motivation genom bloggar, tv program, bilder och böcker.
-  Hitta en bild på din dream body
- Före och efter bild, kan väl vara roligt att ha det om det sker någon förändring.
- Sätt upp mindre mål att ha som en morot, kortsiktiga mål och sedan ha ett eller flera långsiktiga mål som är lite större.Tillexempel kunna springa en mil den första juni.
- Hitta någon att träna med
- Och det viktigaste, hitta ett träningssätt som du tycker är roligt och som passar dig.
 
Det är lätt att sluta träna när man inte ser en  förändring direkt. Men det kommer inte direkt, det tar tid. Och det går INTE att punktförbränna. Tålamod.
 
Nu ska jag bara fortsätta träna framöver, ska fixa det!
Ni får gärna skriva om ni har några tips, motivering, bra träningsbloggar eller recept. Och såklart, om ni har några frågor!
 
 

Kommentarer
Postat av: Ida Nilsson

Jag har precis också börjat träna ordentligt igen efter 1½ års uppehåll.
Mitt bästa tips är att sätta dig ner på söndagseftermiddagarna och titta över hur din kommande vecka ser ut. Bestäm dig hur många dagar i veckan du ska träna, sen sätter du ut de dagarna i din kalender. Det spelar ingen roll om du för dagen inte orkar, hellre vill göra något annat... Se till att ut och träna. Det är effektivt om man kan vara snäll mot sig själv och verkligen göra det man lovat sig själv.

Jag har börjat träna på gym, bara för att inte kunna skylla på att "det är för kallt" bla.. Jag har som du satt upp kort- och långsiktiga mål, och jag vill inte svika mig själv nu. Så jag tränar på! :)

Svar: Jättebra tips som jag absolut ska följa! Hade först en tanke på gym, men vill inte lägga de pengarna, då det kostar runt 3000:- för mig. Så jag ska istället börja på något som heter Korpen där det finns alla möjliga pass för en billigare peng :) Fast visst det är nu man skulle behöva ett gym, det är ju inte så enkelt att springa, jag halkar ju runt bara av att gå, så kan bara tänka mig hur det hade blivit om jag hade sprungit. Så nu satsar jag på att gå långa rundor och träna styrka hemma! :)
None None

2012-12-07 @ 19:59:13
URL: http://idacnilssons.blogg.se/
Postat av: Ida Nilsson

Ja precis! Problemet är att ska jag göra saker hemma så struntar jag i det istället :( Gå ut och gå funkar bra förutom på vintern. Då går jag mellan 5-10 km flera dagar i veckan. Men annars hinner jag tappa allt.. :( Jag tränar på actic nu, det är jättebra eftersom de har gym, pass och dessutom simningen då. Med bubbel och bastu nu i vinter, INTE fel! Jag är ju student så det blir ganska mycket billigare för det, dessutom 10% rabatt på ett årskort med ICA-kortet. Så jag betalar 219 kr via autogiro i månaden. Och det är helt klart godkänt! :)

Svar: Ja det är ju enkelt att skippa det! Jag går ju även en plugg-linje nu på gymnasiet, och det gör det svårare att hinna med träningen. Därför var ditt tips väldigt bra! Ska absolut lägga upp ett träningsschema! :)
None None

2012-12-07 @ 20:10:30
URL: http://idacnilssons.blogg.se/
Postat av: Ida Nilsson

Jag pluggar 100% på lärarlijnen på högskolan + att jag jobbar extra utöver det, allt extra plugg om dagarna, alla måste med att laga mat, städa, tvätta osv. Så det där med träningsschema är ett måste för mig också! Så prova det, och håll verkligen fast vid det nu! Se till att VERKLIGEN träna på de utsatta dagarna. Fuskar man en dag... Kommer man fuska mer. Många fler. Lycka till! :)

Svar: Oj! Ja det förstår jag! Absolut! Tack detsamma! :)
None None

2012-12-07 @ 20:20:40
URL: http://idacnilssons.blogg.se/
Postat av: Sacke!

Aldrigvila.se! bästa tränings bloggen klicka in på tjejerna som bloggar där passar nog dig bättre !

Svar: Tack för tipset Sacke! :)
None None

2012-12-07 @ 22:02:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback